Google ialah syarikat enjin carian berpengkalan di Amerika Syarikat, diasaskan pada 1998 oleh Sergey Brin dan Larry Page.
Lebih daripada 70 peratus carian internet di seluruh dunia menggunakan Google.



Google bermula sebagai firma carian internet, kini dengan jumlah pekerja seluruh dunia seramai lebih kurang 140,000, berkembang menawarkan lebih daripada 50 perkhidmatan dan produk Internet, daripada e-mel dan penciptaan dokumen dalam talian kepada perisian untuk telefon mudah alih dan komputer tablet.
Di samping itu, pengambilalihan Motorola Mobility pada 2012 meletakkannya dalam kedudukan Google pemain utama perkakasan telefon pintar.
Portfolio dan saiz produk Google yang luas menjadikannya salah satu empayar daripada empat syarikat paling berpengaruh dalam pasaran berteknologi tinggi, bersama-sama dengan Apple, IBM dan Microsoft.
Carian maklumat kekal sebagai teras kejayaan Google.
Brin dan Page, yang bertemu sebagai pelajar siswazah di Universiti Stanford, tertarik dengan idea carian maklumat.
Mereka mula bekerja dari bilik asrama Page di Stanford untuk mencipta jenis teknologi carian baharu, yang mereka namakan BackRub.
Kuncinya adalah untuk memanfaatkan kebolehan ranking pengguna Web sendiri dengan menjejaki “pautan sokongan” setiap tapak Web—iaitu, bilangan halaman lain yang dipautkan kepada mereka.
Brin dan Page memasukkan elemen kecerdasan rekaan ke dalam fungsi carian bilangan pautan setiap tapak Web.
Sistem carian Backrub menyenaraikan beribu-ribu pautan secara logiknya yang berkaitan, menjadikannya lebih bernilai daripada hanya beberapa pautan sahaja.
Pada pertengahan 1998 Brin dan Page mula menerima pembiayaan luar (salah seorang pelabur pertama mereka ialah Andy Bechtolsheim, pengasas bersama Sun Microsystems, Inc.). Mereka akhirnya mengumpul kira-kira $1 juta daripada pelabur, keluarga dan rakan serta menubuhkan kedai di Menlo Park, California, di bawah nama Google, yang diperoleh daripada salah ejaan nama asal Page yang dirancang, googol (istilah matematik untuk nombor satu diikuti sebanyak 100 sifar).
Menjelang pertengahan 1999, apabila Google menerima pusingan pembiayaan modal teroka $25 juta, ia memproses 500,000 carian setiap hari.
Aktiviti mula meledak pada tahun 2000, apabila Google menjadi enjin carian pelanggan untuk salah satu laman web yang paling popular, Yahoo!.
Menjelang 2004, apabila Yahoo! diketepikan dengan perkhidmatan Google, carian di Google meningkat kepada 200 juta kali sehari.
Pertambahan ini berterusan menjelang akhir tahun 2011 apabila Google telah mengendalikan kira-kira tiga bilion carian setiap hari.
Untuk menampung jumlah data yang sangat tinggi, Google membina 11 pusat data di seluruh dunia, setiap satu daripadanya mengandungi beberapa ratus ribu komputer berkuasa tinggi atau pelayan.
Google terus menyusun operasi sehingga Ogos 2015 menguasai Carian Internet, pengiklanan, aplikasi dan peta, serta sistem pengendalian mudah alih Android dan tapak perkongsian video YouTube.
Kedudukan Google yang kukuh mencerminkan pertumbuhan pesat pengiklanan Internet secara amnya dan populariti Google khususnya.
Sebagai perbandingan, pengiklanan akhbar di Amerika jatuh daripada puncak $64 bilion pada tahun 2000 kepada $20.7 bilion pada tahun 2011, manakala pengiklanan dalam internet pula meningkat daripada kira-kira $6 bilion pada tahun 2000 kepada lebih daripada $72 bilion pada tahun 2011.
Pada tahun 2003 Google membelanjakan $102 juta untuk memperoleh Applied Semantics, pembuat sistem pengiklanan AdSense. Adsense menjadi sumber pendapatan kepada pembina kandungan diseluruh dunia melalui platform YouTube dan blog.

Google mengembangkan empayar dengan membeli YouTube pada tahun 2006 dengan harga $1.65 bilion.
Penafian
Pihak BicaraMinda tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui Tajuk " Google dari goo-gol kepada gergasi teknologi dunia " di laman ini. Ia adalah pandangan peribadi pengomentar dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengomentar sendiri.