This post has already been read 8317 times!
Jauh di dalam perut kapal kargo dan kapal tangki di seluruh dunia, seekor raksasa mengintai. Ia adalah mesin dengan saiz dan kuasa yang sangat besar sehingga menakjubkan Wärtsilä RT-flex96C, yang kini dianggap sebagai enjin terbesar dan paling berkuasa di dunia.
Tetapi, kisah enjin ini bukan sahaja mengenai saiz, ia juga mengenai kecekapan dan inovasi. Wärtsilä ialah syarikat Finland yang pakar dalam mereka bentuk dan mengeluarkan enjin besar untuk digunakan dalam kapal dan loji kuasa.
Pada tahun 2005, syarikat itu merancang untuk mencipta enjin diesel terbesar dan paling berkuasa di dunia.
Hasilnya ialah Wärtsilä RT-flex96C, enjin diesel dua lejang berkelajuan rendah yang menggunakan suntikan bahan api rel biasa untuk meningkatkan kecekapan dan mengurangkan pelepasan.
RT-flex96C adalah gergasi sebenar di kalangan enjin, dengan empat belas silindernya yang boleh menjana 107,389HP dengan lebih daripada 7,000,000Nm tork — cukup untuk menjana tenaga kawasan pinggir bandar.
Enjin ini mempunyai berat 2,300 tan dan tingginya 44 kaki dan panjang 90 kaki – lebih daripada bangunan empat tingkat.
Garis Merah berada pada 102 RPM, tetapi daya kilasnya tinggi . Setiap daripada 14 silinder terbina dalam memakan 6.5 auns diesel dalam satu kitaran yang menghasilkan 5700 kW tenaga.
Enjin ini sebenarnya sangat cekap dan salah satu yang paling kurang menghasilkan pencemaran , menggunakan suntikan bahan api rel biasa dan teknologi lain untuk mengurangkan pelepasan dan meningkatkan penjimatan bahan api.
Pada tahun 2006, enjin Wärtsilä RT-flex96C telah dipasang memberi kuasa kepada Emma Mærsk, sebuah kapal kargo yang boleh membawa 11,000 kontena perkapalan 20 kaki pada kelajuan 31 knot, manakala kebanyakan kapal lain dalam kelasnya biasanya berlayar dengan 20 knot.
Terima kasih kepada kuasa begitu tinggi, kapal kargo besar yang dilengkapi dengan RT-flex96C boleh mencapai kelajuan purata yang tinggi, mengurangkan masa yang diperlukan untuk pengangkutan kargo dan meningkatkan bilangan perjalanan dalam setahun.
Kapal itu kerap mengangkut kargo dari China ke A.S., yang boleh dihantar empat hari lebih awal daripada pesaingnya, menjimatkan banyak wang.
Pada masa ini terdapat 25 enjin seumpama itu menjelajah lautan dunia, dan 86 lagi sedang dalam pembinaan.
Wärtsilä terus menambah baik reka bentuk RT-flex96C, sebagai contoh, ia telah dinaik taraf dengan sistem pengurangan pemangkin terpilih (SCR), untuk mengurangkan pelepasan nitrogen oksida sehingga 95%.
Sistem kawalan lanjutan enjin juga membolehkan pemadanan optimum output enjin dengan keperluan pendorong kapal, seterusnya mengurangkan penggunaan bahan api dan pelepasan.
Maklumat yang terkandung dalam siaran ini adalah untuk tujuan maklumat am sahaja.