Malaysia jatuh teruk skor mata Pisa bacaan

This post has already been read 735 times!

Keputusan terkini Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (Pisa) di seluruh rantau Asean menyaksikan Malaysia mencatatkan penurunan terbesar berbanding Indonesia, Thailand dan Vietnam.

Pelajar-pelajar Malaysia juga sangat kurang minat dalam membaca. Di peringkat global, markah Pisa 2022 jatuh ketika negara-negara bergelut untuk menghadapi pelajaran dalam talian dan kehilangan pembelajaran akibat pandemik Covid-19.

Sementara skor keseluruhan Indonesia dan Thailand masing-masing menurun sebanyak 4.09% dan 4.36%, Malaysia turun 6.26% daripada 431 pada 2018 kepada 404 pada 2022.

Singapura mengekalkan kedudukan teratas di rantau ini dengan Brunei mencatatkan lonjakan paling ketara daripada 423 kepada 439 (3.78%). Walaupun Filipina dan Kemboja berada di tangga terbawah dalam kertas markah, kedua-dua negara menyaksikan peningkatan merentas ketiga-tiga domain yang dinilai oleh Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) – membaca, sains dan matematik.

Keputusan Pisa yang dikeluarkan bulan pada Disember 2023 menyatakan bahawa faktor terbesar dalam penurunan markah di seluruh dunia ialah kehilangan pembelajaran yang disebabkan oleh pandemik Covid-19 dan penutupan sekolah berikutnya.

Pisa ditadbir oleh OECD setiap tiga tahun ke atas kanak-kanak berumur 15 tahun di kedua-dua negara OECD dan bukan OECD. Antara faktor yang menyumbang kepada kejatuhan markah ialah perubahan dalam kurikulum dan pengubahsuaian kalendar akademik.

Perubahan ini mungkin telah menjejaskan kedalaman dan liputan topik tertentu kerana sekolah terpaksa beralih kepada pembelajaran dalam talian. Keputusan OECD juga menekankan keperluan untuk kerajaan membina sistem pendidikan yang berdaya tahan dengan menyediakan pelajar untuk pembelajaran autonomi, menghadkan gangguan yang disebabkan oleh peranti digital dalam kelas, mengukuhkan perkongsian sekolah-keluarga dan memastikan ibu bapa terlibat dalam proses pembelajaran pelajar.

Baca Juga   Petua meningkatkan kefahaman bacaan

OECD juga menggesa sekolah untuk memberikan sokongan tambahan kepada pelajar yang bergelut masalah kurang minat belajar dan bukannya memerlukan mereka mengulang gred, memastikan kakitangan dan bahan pendidikan berkualiti tinggi yang mencukupi, dan mewujudkan sekolah sebagai hab membantu pembelajaran.

Penafian

Maklumat yang terkandung dalam siaran ini adalah untuk tujuan maklumat am sahaja.