This post has already been read 2544 times!
Bahan api campuran etanol (alcool) lebih murah berbanding dari bahan api petrol (petrol). Brazil mula mengeluarkan bahan api etanol pada tahun 1973, dan mempunyai salah satu program bahan api etanol terbesar di dunia. Etanol dihasilkan dengan menapai sisa tanaman, dan oleh itu dianggap sebagai biofuel. Etanol dan biofuel lain digunakan dalam kenderaan bermotor sebagai alternatif kepada bahan api yang diperoleh daripada penyulingan minyak.
Brazil mempunyai tradisi lama menggunakan etanol dalam penghasilan bahan apinya, yang sudah diiktiraf bahan api yang lebih bersih.
Adalah dipercayai bahawa biofuel boleh mengurangkan kerosakan alam sekitar jika dibangunkan dan dikawal dengan betul, tetapi penggunaan biofuel yang berlebihan boleh memudaratkan jika ia membawa kepada lebih banyak penebangan hutan untuk menanam tanaman biofuel.
Tidak seperti AS atau EU, di mana campuran etanol kurang daripada 15%,etanol telah menduduki lebih 40% penggunaan bahan api petrol Brazil. Ada beberapa sebab Brazil menggunakan bahan api campuran etanol:
1. Pengeluaran Etanol dari Tebu: – Brazil ialah pengeluar bahan api etanol kedua terbesar di dunia. Program bahan api etanolnya yang berusia 40 tahun adalah berdasarkan teknologi pertanian yang sangat cekap untuk penanaman tebu. Tebu adalah bahan mentah utama untuk pengeluaran etanol di Brazil.
Teknologi industri pertanian negara yang maju dan tanah pertanian yang banyak menyumbang kepada kejayaan model ini. Peralatan moden dan tebu murah sebagai bahan mentah menghasilkan harga yang kompetitif dan keseimbangan tenaga yang tinggi (tenaga output/tenaga input).
Sisa sisa tebu (bagasse) digunakan untuk menghasilkan haba dan kuasa, seterusnya meningkatkan kecekapan tenaga.
2. Faedah Alam Sekitar – Etanol tebu Brazil telah ditetapkan sebagai biofuel termaju oleh EPA A.S. kerana pengurangan 61% dalam jumlah pelepasan gas rumah hijau kitaran hayatnya, termasuk pelepasan perubahan penggunaan tanah langsung dan tidak langsung. Etanol ialah sumber yang boleh diperbaharui, dan penggunaannya mengurangkan pergantungan kepada bahan api berasaskan petroleum.
3. Kenderaan Bahan Api Fleksibel – Kira-kira 94% daripada semua kereta yang dijual di Brazil sejak 2009 adalah kenderaan bahan api fleksibel. Kereta ini boleh menggunakan pelbagai campuran etanol, termasuk etanol hidrous (E100) dan petrol (E20 hingga E25).
Sejak 1976, kerajaan Brazil telah mewajibkan mengadun etanol kontang dengan petrol, turun naik antara 10% dan 22%. Pada tahun 1993, adunan mandatori telah ditetapkan pada 22% etanol kontang (E22).
Secara ringkasnya, kejayaan penggunaan bahan api campuran etanol Brazil adalah gabungan kaedah pengeluaran yang cekap, faedah alam sekitar dan penggunaan meluas kenderaan bahan api fleksibel.
Maklumat yang terkandung dalam siaran ini adalah untuk tujuan maklumat am sahaja.