Tayar yang diisi nitrogen
Terdapat banyak dakwaan bahawa tayar yang diisi nitrogen meningkatkan pengendalian kenderaan dan memanjangkan hayat tayar.
Adakah dakwaan ini benar?
Udara untuk mengisi tayar terdiri daripada nitrogen (78 peratus nitrogen, 21 peratus oksigen, dan kesan karbon dioksida, wap air dan gas seperti neon dan argon).
Kelebihan utama mengisi tayar dengan nitrogen berbanding udara termampat biasa ialah keupayaannya untuk mengekalkan tekanan tayar yang betul lebih baik daripada udara biasa, yang merupakan kunci dalam mengekalkan daya cengkaman antara tayar kenderaan dan permukaan jalan.
Nitrogen mengurangkan kesan perubahan suhu pada tekanan tayar kerana ia kurang sensitif kepada perubahan suhu seperti oksigen.
Gas nitrogen kurang berkemungkinan meresap keluar melalui liang getah, punca utama bagi tayar hilang tekanan.
Berbanding udara biasa, Wap air yang dihasilkan oleh oksigen dalam udara boleh memberi kesan menghakis pada komponen tertentu tayar, seperti penderia yang digunakan oleh sistem pemantauan tekanan tayar.
Nitrogen tulen ialah gas lengai yang tidak bertindak balas kepada bahan lain, dan oleh itu tidak mempunyai wap air yang boleh menghakis komponen tayar.
Secara praktikalnya tidak ada perbezaan yang cukup besar untuk mewajarkan perbelanjaan dan usaha tambahan untuk mengisi dengan nitrogen.
Sentiasa mengekalkan tekanan tayar dengan betul adalah jauh lebih penting dari segi penjimatan bahan api dan kos penyelenggaraan.
Maklumat yang terkandung dalam siaran ini adalah untuk tujuan maklumat am sahaja.