2 mins read

Apakah Jenis Beras Paling Sihat?

This post has already been read 522 times!

Beras ialah makanan ruji di banyak negara dan membekalkan berbilion orang di seluruh dunia sumber tenaga yang murah dan berkhasiat.


Terdapat sekitar 40,000 jenis bijirin popular ini yang berbeza dari segi warna, rasa dan nilai nutrisi nya.


Komponen nutrisi seperti anti oksidan,flavanoid, mineral dan vitamin,asid amino serta  indek gula( glycemic Index) menjadi pertimbangan menentukam kategori beras sihat.

Kajian ini memfokuskan kepada beberapa beras kategori sihat seperti berikut:

1) Beras perang ialah jenis beras bijirin penuh yang mengandungi beberapa flavonoid dan sedikit lebih tinggi dalam protein dan serat daripada beras putih.

Beras perang mengandungi antioksidan flavonoid apigenin, quercetin, dan luteolin.

Sebatian ini memainkan peranan penting dalam pencegahan penyakit.

Pengambilan makanan yang kaya dengan flavonoid penting untuk kesihatan jantung dan pertahanan dari kanser.


2) Beras hitam mempunyai warna hitam pekat yang sering bertukar menjadi ungu apabila dimasak.  Jenis ini juga dikenali BERAS TERLARANG terlarang, kerana ia dikatakan telah dikhaskan untuk diraja di China purba.


Penyelidikan menunjukkan bahawa beras hitam mengandungi aktiviti antioksidan tertinggi dari semua jenis, menjadikannya pilihan yang berkhasiat.

Antioksidan ialah sebatian yang melindungi sel daripada kerosakan.



Beras hitam amat kaya dengan anthocyanin, sekumpulan pigmen tumbuhan flavonoid yang mempunyai sifat antioksidan dan anti-radang yang kuat.


Antosianin telah terbukti mempunyai sifat anti-kanser yang kuat juga. Kajian populasi mencadangkan bahawa penggunaan makanan yang kaya dengan antosianin yang lebih tinggi dikaitkan dengan risiko kanser tertentu yang lebih rendah, termasuk kanser kolorektal.


Anthocyanin  dalam  beras hitam berkesan menyekat pertumbuhan dan penyebaran sel-sel kanser payudara manusia. rumusan.


3) Varieti Beras Merah, seperti beras merah Himalaya dan beras kargo merah Thai,  mengandungi pelbagai nutrien dan sebatian tumbuhan yang bermanfaat.
Jenis ini lebih tinggi dalam protein dan serat daripada varieti beras putih, juga memiliki kandungan antioksidan terkuat.

Baca Juga   Kulit pisang pun boleh dimakan


Seperti beras hitam , varieti ini juga penuh dengan antioksidan flavonoid, termasuk anthocyanin apigenin, myricetin, dan quercetin.

Malah, penyelidikan menunjukkan bahawa beras merah mempunyai lebih banyak potensi untuk melawan radikal bebas dan mengandungi kepekatan antioksidan flavonoid yang lebih tinggi daripada beras hitam.


Flavonoid boleh membantu mengurangkan keradangan dalam badan anda, mengawal tahap radikal bebas dan boleh mengurangkan risiko keadaan kronik anda, seperti penyakit jantung dan diabetes jenis 2.


Beras merah kaya antioksidan dan flavanoid.

Ia diiktiraf sebagai bijirin berkhasiat penuh dan kaya dengan serat dan protein.

Penafian

Maklumat yang terkandung dalam siaran ini adalah untuk tujuan maklumat am sahaja.