Setelah 10 tahun ada petunjuk baru lokasi terakhir pesawat MH370

This post has already been read 5087 times!

Peta Menunjukkan Tempat Isyarat MH370 Dikesan, memberi harapan baru kepada penyelidik penerbangan di UK untuk meneroka potensi penemuan pesawat Malaysia Airlines MH370, yang hilang tanpa jejak dari radar sedekad lalu.

Penemuan satu isyarat daripada mikrofon bawah air telah memberi harapan untuk mencari Boeing 777. Kehilangan MH370 merupakan misteri penerbangan terbesar. Perkembangan baharu itu datang daripada penyelidik Universiti Cardiff yang meneroka isyarat akustik bawah air yang dihasilkan oleh pesawat terhempas, yang membunuh kesemua 239 orang di dalam pesawat MH370 pada 8 Mac 2014.

Sebuah jet penumpang Malaysia Airline di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada Mac 8, 2014 di Kuala Lumpur, Malaysia. Penerbangan Malaysia Airlines MH370, dari Kuala Lumpur ke Beijing, hilang pada malam berkenaan.

“Penyelidikan kami menyiasat menggunakan teknologi hidroakustik untuk menyelesaikan misteri penerbangan ini,” kata Usama Kadri, seorang penyelidik Matematik Gunaan di Universiti Cardiff, menulis dalam The Conversation.

“Dengan memperhalusi kaedah kami dan menjalankan eksperimen selanjutnya, kami boleh memberikan pandangan baharu tentang lokasi MH370.” Kajian itu menganalisis data daripada stesen hidroakustik Pertubuhan Pengharaman Ujian Nuklear Komprehensif (CTBTO) di Cape Leeuwin, Australia Barat dan Diego Garcia di Lautan India.

Pasukan Cardiff mengenal pasti isyarat di Cape Leeuwin yang bertepatan dengan kemungkinan masa nahas MH370, yang tidak dikesan di Diego Garcia. Peta yang menggambarkan lokasi terakhir Penerbangan Malaysia Airlines MH370 yang diketahui, kawasan carian ‘Seventh Arc’, dan kemungkinan kawasan carian baharu berdasarkan isyarat bawah air yang dikesan.

Newsweek / Peta Google “Ini menimbulkan persoalan tentang asal usulnya,” kata Dr. Kadri. “Memandangkan sensitiviti hidrofon, kemungkinan besar pesawat besar yang memberi impak kepada lautan tidak akan meninggalkan tanda tekanan yang boleh dikesan, terutamanya pada hidrofon berdekatan.” Untuk menganalisis lebih lanjut isyarat akustik, letupan terkawal di sepanjang “arka ketujuh” (kawasan Kemungkinan kedudukan MH370 di Lautan Hindi seperti yang ditentukan oleh komunikasi satelit terakhirnya) boleh membantu menentukan asal, sama seperti yang dilakukan untuk kapal selam ARA San Juan Argentina.

Baca Juga   Keretapi dasar laut UAE- India

ARA San Juan hilang pada November 2017, dan isyarat CTBTO bawah air akhirnya membawa kepada penemuannya.

” Latihan serupa, menggunakan letupan atau senapang udara, boleh dijalankan di sepanjang arka ketujuh,” cadang Kadri. “Jika isyarat daripada letupan ini sepadan dengan isyarat yang dirakam pada 2014, ia akan menyokong memfokuskan carian masa depan pada isyarat itu.”

Penerbangan MH370 sedang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing, China, apabila ia hilang daripada radar. Siasatan mencadangkan ia melencong ke barat daya di Lautan Hindi. Walaupun usaha mencari pelbagai negara yang meluas, termasuk pencarian di dalam air berhampiran arka ketujuh, serpihan utama belum ditemui – walaupun kepingan yang lebih kecil daripada apa yang dipercayai fiuslaj telah dihanyutkan ke darat di pelbagai lokasi.

Penafian

Maklumat yang terkandung dalam siaran ini adalah untuk tujuan maklumat am sahaja.