Mengejutkan Ketagihan Gula 8 kali lebih kuat dari dadah kokain




Kajian terbaru mendedahkan Gula tersembunyi dalam makanan ringan lapan kali lebih ketagihan daripada kokain.


Mengejutkan juga pendedahan ini.

Dr. Nicole Avena dari Sekolah Perubatan Icahn di Sinai Mount memberitahu The Huffington Post bahawa pizza adalah makanan yang paling ketagihan setakat ini disebabkan gula dalam makanan berkenaan .

Associate Professor of Neuroscience at Mount Sinai Health System/ Visiting Professor of Health Psychology, Princeton University
Princeton University Icahn School of Medicine at Mount Sinai
New York City Metropolitan Area

Sos tomato pada pizza didapati mengandungi gula sangat tinggi.

Makanan lain yang sangat ketagihan ialah kerepek, biskut dan aiskrim.

Timun adalah makanan yang paling tidak menyebabkan ketagihan, diikuti oleh lobak merah dan kekacang.

Dr. Avena mendapati tingkah laku kerap memakan makanan segera mencerminkan corak ketagihan.

Kesimpulan dari kajian mendapati makanan yang paling ketagihan ialah makanan yang mempunyai indeks glisemik yang tinggi.

Pakar Kardiologi Dr James O’Keefe berkata gula menyumbang kepada penyakit kardiovaskular, serta penyakit hati, hipertensi, diabetes Jenis 2, obesiti dan penyakit Alzheimer.

University of Missouri – Kansas City | UMKC · Department of Internal Medicine

“Apabila kita makan tepung gandum dan gula dalam makanan yang diproses, gula kita naik, kemudian mendorong kenaikan mengejut insulin.

Itu adalah gangguan hormon yang membuatkan anda menyimpan lemak perut, dan kemudian anda lapar untuk lebih makan banyak gula dan makanan ringan berkanji,” kata O’Keefe.

O’Keefe berkata ia boleh mengambil masa enam minggu untuk menghentikan ketagihan gula, dan anda boleh mengalami keinginan yang kuat hampir seperti penarikan dadah.

Tetapi dia berkata faedah jangka panjang adalah berbaloi. “Tekanan darah turun, kencing manis hilang, obesiti hilang, kulit menjadi cerah, mood menjadi cerah, tidur bertambah baik. Ia benar-benar menarik,” kata O’Keefe.

Jadi apa yang patut anda makan? O’Keefe mengesyorkan diet “kembali kepada asas pemakanan sihat”.

“Banyak sayur-sayuran, banyak buah-buahan dan kacang, beri-beri dan ikan, dada ayam dan air tanpa gula manis” kata O’Keefe.

Baca Juga   Kicap kelapa pilihan terbaik untuk menjaga kesihatan metabolik

“Saya akan beritahu anda sesuatu tidak gembira. Terpaksa menghentikan makanan jajan termasuk kek, kueh muih dan keropok.”

Penafian

Maklumat yang terkandung dalam siaran ini adalah untuk tujuan maklumat am sahaja.