Berapa banyak anda perlu tidur?

Fakta yang diketahui bahawa tidur dengan jumlah jam tidur yang cukup adalah penting, tetapi selalunya anda tidak tidur dengan jumlah jam yang betul kerana komitmen kehidupan seharian.

Ini menghalang anda daripada berasa benar-benar berehat. Tidur adalah elemen asas untuk kesihatan dan kesejahteraan keseluruhan.

Tempoh dan kualiti tidur adalah faktor penting untuk badan berfungsi dengan baik.

Keperluan untuk tidur berbeza-beza bergantung pada umur, gaya hidup dan keadaan kesihatan anda.

Mari lihat apa yang disarankan oleh Yayasan Tidur Kebangsaan Amerika Syarikat.


1) Bayi baru lahir (0-3 bulan)
Tempoh semasa yang disyorkan ialah 14-17 jam sehari.

2) Bayi (4-11 bulan)
Tempoh yang disyorkan ialah 12-15 jam, boleh berbeza-beza antara 10 dan 18 jam

3) Kanak-kanak kecil (1-2 tahun)
Tempoh yang disyorkan ialah 11-14 jam, Boleh berbeza antara 9 hingga 16 jam

4) Kanak-kanak prasekolah (3-5 tahun)
Tempoh yang disyorkan ialah 10-13 jam, dengan skala yang lebih besar 8 hingga 14 jam

5) Kanak-kanak umur sekolah (6-13 tahun)
Tempoh yang disyorkan ialah 9-11 jam, skala lain yang diterima ialah 7-12 jam.

6) Remaja (14-17 tahun)
Tempoh yang disyorkan ialah 8-10, skala umum 7-11 jam..

7) Dewasa muda (18-25 tahun)
Yang disyorkan tempoh adalah 7-9 jam, skala umum 6-11 jam

8) Dewasa (26-64 tahun)
Tempoh yang disyorkan ialah 7-9 jam, dengan skala umum 6-10 jam



9) Orang usia emas (65+)
Tempoh yang disyorkan ialah 7-8 jam, skala umum 5-9 jam.

Penafian

Pihak BicaraMinda tidak bertanggungjawab terhadap komentarĀ  yang diutarakan melalui Tajuk " Berapa jam anda perlu tidur mengikut umur " di lamanĀ  ini. Ia adalah pandangan peribadi pengomentar dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengomentar sendiri.

By Bicara Minda

Lulusan Kejuruteraan Elektrik Universiti Malaya 1991 Aktif menulis blog alhadi.my

0Shares